Slovenië en Kroatië 2004 - Dag 1 + 2

Het was niet evident, de keuze van bestemming deze keer. Nadat Zuid-Afrika en Peru (voorlopig) waren afgevoerd, wilden we het dichterbij zoeken. Ik had weer zin in de bergen, maar de Pyreneeëntocht van 2002 in gedachten, waar regen haast dagelijks op het menu stond, en de wisselvallige zomer van dit jaar maakten Oostenrijk te riskant als bestemming. We lazen wat van Slovenië en raakten steeds meer geboeid door reisverslagen op het internet en foto's. Een rustig, iets goedkoper Alpenland, met een beter klimaat dan Oostenrijk en met de auto nog doenbaar, dat zagen we wel zitten. De periode was niet te best gekozen, want het bleek daar zowat hoogseizoen te zijn. Toen we van hieruit alvast een pension wilden boeken, kregen we steevast 'no room available' als antwoord. Uiteindelijk vonden we toch een hotel in Bled voor de eerste twee dagen en we besloten om het er op te wagen, zonder verdere bestemmingen vast te leggen. Het enige wat we wisten was dat we eerst een weekje Slovenië wilden doen en vervolgens Kroatië, meer bepaald Istrië, om wat uit te rusten aan zee. We besloten om toch maar de tent mee te nemen voor alle zekerheid. En dus vertrokken we op zondag 15 augustus om 5 uur richting Slovenië.

Dag 1 - zondag 15/08 - naar Bled

De rit verliep voorspoedig, behalve het stuk tussen Nürnberg en Munchen, waar we een dikke twee uur file op ons brood kregen. Wegenwerken zonder dat er gewerkt werd, je moet het maar kunnen. Al het verkeer richting Munchen op een bepaald moment op één rijvak en dan weet je genoeg. Maar goed, 13 uur na vertrek hadden we de 1150 km afgehaspeld en kwamen we aan in het, drukker dan verwachte, Bled. We vonden het hotel erg makkelijk. Het was niet ver van het meer, maar toch aan de rustige kant. Het avondeten was niet zo geweldig, maar de kamer en de omgeving vielen wel mee. We deden nog een korte avondwandeling aan het meer. Kort, want we waren erg moe en lagen reeds om 9 uur in bed.

Dag 2 - maandag 16/08

Na een vrij goede nacht, het was erg rustig in het hotel, brak een nieuwe dag, onze eerste in Slovenië, aan. Meteen zat het vakantiegevoel er goed in. We besloten al onmiddellijk om een dag bij te boeken in Bled, vooral omdat we niet meteen dezelfde dag op zoek wilden gaan naar een nieuwe plaats om te slapen. Eerst even bijkomen en Bled verkennen. We wandelden helemaal rond het meer, een leuke wandeling van zo'n 2 uur. We stelden vast dat we konden zwemmen, al waren goede zwemplaatsen een beetje schaars, omdat het nogal druk was. Maar we namen toch al een eerste duik in het meer. Het water was zalig, zo'n 26°. Dat komt omdat er warmwaterbronnen zijn in het meer. Bled is dan ook niet voor niets een kuuroord. 's Avonds dus weer gegeten in het hotel. Het was weer niet om over naar huis te schrijven en we waren dan ook blij dat we voor de volgende dag enkel ontbijt hadden geboekt. We sloten de dag af met nog maar een avondwandeling aan het meer. Wat was het hier zalig!